mandag den 25. februar 2013

Påskeklokker på vej

Der komme efterhånden flere og flere forårs tegn. En af de mange ud over alle løg planterne, er Påskeklokke eller Julerose som også nogle kalder dem. Kært barn mange navne. Jeg er aldrig helt blevet klar over om der er forskel på de 2 navnes planter. Men smukke er de og der er godt på vej nu. Det er derfor også nu man skal ud i haven og gøre dem klar til det nye år.
De blade som gjorde gavn sidste år skal væk nu, hvor de nye blomster er på vej. De gør ikke mere gavn og kan udgøre en smitte risiko for dette års vækst, siges det. Derfor blev de i søndags klippet ned så de er klar til foråret. 
De ser jo også noget bedre ud uden alt det visne blade. Nu kan man rigtig se de mange nye blomster skud som er godt på vej. 

Nu kan man også begynde at se den flotte farve som de snart vil give til ens have. Resten af året står de med deres flotte grønne blade som en fin afslutning fra bedet mod græsplænen. Under planterne kraser jeg ikke i jorden men lurer ud i stedet for, for så får alle dens frø lod at grov, så nu har jeg mange små afleder af dem og sidste jeg talte stoppe jeg da jeg var kommet til 50 afleder. Det skal nok være nogle naboer og familien medlemmer som vil få glæde af det en dag. Man skal dog have tålmodighed for de grov ikke så hurtigt. Nogle siger at der kan gå op til 5 år inden de første blomster kommer på aflederne. Så meget større er beløningen jo bare. 







Ingen kommentarer:

Send en kommentar