lørdag den 16. februar 2013

Dagliljer og "træ" liljer

For nogle år siden fik jeg øjner op for dagliljer. Både hvor smukke men også hvor nemme de er at have. De kan gro de fleste steder både fuld sol og i skygge, og forskellig slags jord. En rigtig god plante som flere bør få øjne op for hvis man spørger mig.
En anden god ting ved den er at man kan spise dens blomsterblade. De har alle en lidt sød salat smag, men der er forskel i smagen på dem, alt efter hvilken slag dagliljer man har. Efter nogle år så har liljen vokset sig større og så kan man dele dem, simpel hen ved at hugge roden over i fx 2 stykker. Så har man 2 dagliljer i stedet for og man kan så evt bytte med andre som har dagliljer.
De fleste af dem har orange, gul eller røde farver i deres blomst og derfor er de meste egnet til bed med brændte og stærke farver. Jeg holder af at farve opdele blomsterne, det give en klart bedre harmoni når ens øjne kigge på haven. Så meget mere grund til at dele have lidt op i rum, så deler man også nemmer farverne op.
Som I kan se så findes der utrolig mange farver og sammensætning i dens blomster. 

En flot dobbel, næste chokolade farvet.

Der findes flere steder hvor man kan købe disse dagliljer. Et af stederne som har et større udvalg end mange planteskole er http://www.plantesamling.dk/ som ligger i Give. Det er i en privat have, som har salg af dagliljer og liljer i lidt større stil. En voksende hobby for dem. Om ikke andet så er haven et besøg værd for at se alle de dagliljer og liljer de har der. 

Liljer eller "Træ" liljer som nogle af dem kaldes er imponerende. Købte 3 løg sidste år, som gerne skulle bliver op omkring 150 cm høj i år og når de har etableret sig så op omkring 180 cm. Der findes dog nogle som er endnu højre og hvem ved måske får jeg fat i nogle en dag til ens have. Kan nemt se hvor de skal være, da de vil stå som små træer over resten af stauderne m.m. 


Billederne er fundet på nette men sikker en imponerende højde de har. Nogle kan bliver op til 250 cm højde. 
Håber det kunne give lidt forårs inspiration til hvad i måske skal have tilføjet til jeres haver. 


7 kommentarer:

  1. Hej fandt dig lige , da jeg søgte lidt på dagliljer. Jeg har selv ganske mange og har lige tilføjet en del nye købt på kierkeberg marked i august sidste år, så spændt på farverne, om de skal flyttes eller om det går. Hilsen Helle

    SvarSlet
  2. Hej Blomsterhatten
    Kender du haven i Give se hjemmesiden www.plantersamlingen.dk for de har mange dagliljer. Er et besøg værd synes jeg. Evt vente til dagliljerne er i blomst inden du besøger dem for så kan man også se farven og størelse og højde bedre, og hvis man så vil have nogle med hjem så kan man bare klippe dem ned så kan de nemt overleve en flytning i blomstringen. Købte selv nogle nye sidste år, Frans Hals, flot gule og røde blade i hver blomst som står en det brændte bed, og nogle Entrapment som har en sart lilla pastel farve, som står i området hvor jeg har alle pastel farverne. Et andet sted som har en del dagliljer er staudestedet.dk som ligger på Djursland. De har dem også til en rimmelig pris synes.

    Med Venlig Hilsen

    SvarSlet
  3. Oh ja kender begge steder ganske udmærket . Var ved plantestedet sidste år , vi kom til at købe alle hans liljer( min veninde):O) Og staudestedet har jeg besøgt med en bustur vi havde arr. til Djursland.( Hun kommer også til Kolding markederne begge gange Staudemarken i Nordjylland( har også postorder)fik jeg en Edderkop daglilje ved( vist 2,men en uden navn)Har også for en del år siden købt ved Plante explore og staudefeen. Og så har Stauby tropplanter også et fint udvalg.Så jo jeg kender godt de "slemme" steder. Skal til over de næste år og omlægge have( håber jeg klare det meste i efteråret og løg opgravningen i foråret) så der skal plantes en del om ved bl.a daglijerne.

    SvarSlet
  4. Ja det er farligt for have elsker at gå i planteskoler for det kribler i fingerne for at købe lige en eller to ting mere til have, og når man så kommer hjem så skal man se om man kan finde en ledig plet at sætte den. :-)

    SvarSlet
  5. Hej
    Det er første gang jeg finder dig, så det er dejligt at se at der er andre der syntes daglejer er helt fantastiske. Jeg har selv ca. 900 forskellige som jeg køber på auktion i udlandet. Mine står i potter, de fleste, for ellers kan jeg ikke have dem, men meningen er at de bedste skal ud i jorden med tiden. Men dejligt atter finde nogle ligesindede. Mvh Anita kleffel fra irishaven@webspeed.DK





    SvarSlet
  6. Hej, 😍 hvor er jeg glad for at have fundet jer.
    Vi har lige købt et sommerhus, og jeg kunne tænke mig at have Pretty Woman og Stagarzer liljer i haven. Men hvor i haven dyrkes bedst? Øst, vest eller sydvent? Er midt i tvilv, da jeg læser på de forskellige hjemmesider både, at det er bedst med morgensol, andre siger at det er bedst med fuldt sol.... På forhånd tak
    Maria

    SvarSlet
  7. Liljer har vi mange forskellig steder i have og en del står i fuld sol og andre i halv sol. Begge steder er lige gode, for liljer er taknemlig. Bare de har en godt plante hul med den rette jord, så skal de nok komme op. Stærk blæst kan dog godt være for hårdt for dem, men er der rimmelig læg, og ikke direkte blæst fra havet, skal det nok går. Når jeg planter liljer, så gravet jeg et hul som er min 3 gang så stor i diameter som løget og så dyb at der under liljen er en 10 til 20 cm under den og min 3 gange løget højde op til jord overfladen. Hulet fylder jeg med en blanding af spagnum og jord. Så har løget efter min erfaring det bedste udgang punkt. Man kan være fristet til at købe løg som er i potte og med blomst, men jeg anbefaler at købet løget og plante den der hvor den skal være, så den kan starte væksten der fra. Det er billigere at købe og den bliver hurtigere stor og stærk. Efter et par år, har du en eller flere liljer på et sted. God arbejdslyst med liljerne :-)

    SvarSlet