onsdag den 19. februar 2014

Flere nye stedsegrønne planter i have

Jeg fandt forleden ud af at en lukket planteskole, hvor den nuværende ejer solgte ud af de planter som er tilbage, eller skal man siger efterlagt. Så gik jeg shop amok og lavet en rigtig god handel. Jeg har tit tænkt på at få lidt flere stedsegrønne planter i haven, som pynter både sommer og vinter. Haven bliver knap så grå gennem en vinter.
En søjle thuja er plantet tæt ved hjørnet fra syd mod øst side af huset. Så er der lidt mere lukket af om det hjørne.

For at skabe balance i et området, har jeg også plantet en mere thuja ikke så langt fra den vi havde i forvejen. Så er der 2 stedse grønne emner i hver hjørne i det område, og dermed bedre balance i indtrykket

Den thuja der er længest væk på billedet er den som vi havde i forvejen. 
Som du kan se så har jeg været ud for at klippe ned i haven. Dog er bunden ikke kradset over endnu, da vinter jo endnu kan nå at stikke sit hoved frem. 


I området hvor vi om sommeren har vores hængekøje til at stå er også kommet mere stedse grøn ind. Dermed at de hjørner som der tidligere var der, blevet til bløde buet kanter og passer også bedre ind i resten af haven

I det andet hjørne af dette område er disse 3 thuja plantet. Også her er hjørnet blevet til en blød buet kant. 

Når man kommer rundt om spejlbassinget så kan man gennem de 2 opstammet syren se de 3 thuja. De er på en måde rammet lidt ind her. Dette billede vil blot blive endnu mere klar når der er blade på det hele.

Der blev også købt et par søjle takst. Dem har jeg sat bag statuen, Damen med nejet. Hun stod i forvejen i midten i forhold til porten, men nu er hun endnu mere rammet ind og er dermed blevet til en fokus punkt i haven. Kigget man nærmere på billedet, kan man se en rød snor med en grå klump fornede hænge i porten. Se nedestående billeder

Jeg synes det klæder hende rigtig godt at blive fremhævet på denne måde. Fokus punkter er godt at have nogle stykker af i en have. Så ledes blikket der hen. 

For at alt ikke skulle være om de nye stedse grønne planter/træer, så er her lige et billede af julerosen. Det ser ud til at blive en flot blomster år. 

Som du kunne se på overstående billede, så er det en fedtklump med solsikkefrø som jeg har hængt op til havens fugle. 

Billederne er fanget fra mit kontor. 

Dejlig udsigt synes du ikke. Det er nemt at lave disse kugler. En snor af lidt kraftigere slags, som der bindes en knude for enden af. Så tages solsikkefrø og blandes sammen med smeltet svinefedt, eller andet form for fedt stof. Lad det køle af og med hænderne har jeg formet disse kugler rundt om den knude på snoren. Det er nemt og langt billigere end at købe kugler til fuglene. Så sikker man også at der kun er de frø som fugle bedst kan li. Tit er der også en del korn i de andre kugler og det er ikke altid de er helt så vilde med dem som de er med frø. 


1 kommentar:

  1. hej det ser rigtig flot ud,der hvor du har fået plantet dine stedsegrønne,haven virker hyggeligt.kærlig hilsen inger

    SvarSlet